ОПИС ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ

Самостійна робота – як засіб розвитку пізнавальної активності учнів на уроках англійської мови.
Актуальність теми
     Навчання англійської мови в сучасній школі полягає в тому, щоб формувати і розвивати вміння і навички усного мовлення, навчати читати  не тільки адаптовану, але й оригінальну літературу, розуміти носіїв англійської мови.
     Важливим засобом активізації пізнавальної і розумової діяльності учнів є правильно організована самостійна робота як на уроках, так і в позаурочний час.
    Самостійна робота учнів під час  вивчення англійської мови є могутнім фактором розвиваючого впливу на дитину в цілому, засобом удосконалення таких комунікативних умінь, як чітке оформлення думки, формулювання запитання, ведення діалогу, потужним джерелом нової соціокультурної інформації, яка потребує з боку дитини постійного аналізу, порівняння, оцінювання
    Самостійна робота не самоціль. Вона є засобом боротьби за глибокі та міцні знання учнів, засобом формування у них активності і самостійності.  
     Проблема розвитку самостійності учнів не є новим завданням для дидактики. Погляд на роль самостійної роботи змінювався з часом. Її значущість у навчанні знайшла своє відображення у класичній педагогічній спадщині  Я.А. Коменського, Й.Г. Песталоцці, Ж.Ж. Руссо, В.О. Сухомлинського, К.Д. Ушинського,  зарубіжній науці -  І.Г. Гердер, Д. Дьюї, І.Е.Унт, вітчизняній науковій думці - В.К. Буряк, П.І. Підкасистого, Т.І.Шамової.
     Ефективність виконання самостійної роботи в процесі навчання  багато в чому залежить від умов її організації, змісту і характеру завдань, логіки викладу знань, джерела знань, якості  досягнутих учнем результатів  у ході виконання цієї роботи
    Навчити учня вчитися самостійно, здобувати знання й удосконалювати навички та вміння – таке завдання стоїть перед кожним учителем. Для цього необхідно озброїти учня прийомами виконання завдань, виробити певні алгоритми опрацювання того чи іншого матеріалу, підготувати відповідні наочні посібники для кабінету, які були б перед очима учнів.
     У своїй роботі намагаюся застосовувати такі прийомі навчання, які сприяють підтримці інтересу в учнів до англійської  мови, допомагають залучити до іншомовної мовленнєвої діяльності всіх школярів, підвищують ефективність уроку. Ставлю завдання - підтримати прагнення за допомогою завдань комунікативного характеру. Приклад цих вправ за темою "Театр. Кіно ". (Додаток 1).
     Цілеспрямовано планую індивідуальну, самостійну роботу школярів, використовую  картки для читання.  Ще у вересні знайомлю усіх учнів з наступною пам'яткою. (Додаток 2)
    Для організації групової роботи  готую спеціальні картки з завданнями, які дозволяють втягнути в активну мовну діяльність всіх учнів класу. (Додаток 3)
    Організовуючи роботу на уроці, потрібно добре все продумати і визначити  мету, час і характер самостійної роботи, і так само моменти, на які треба звернути увагу.  Спосіб повторення того мінімуму фактичних знань і умінь, без яких неможливе успішне виконання самостійної роботи.
  Самостійна робота учнів на уроці має загальний, диференційований та індивідуально-мішаний характер.
    Диференціація й індивідуалізація самостійної роботи дає можливість розвивати пізнавальні здібності і мовні вміння всіх учнів з урахуванням їх здатності до навчання англійської  мови, актуалізації високої здатності до навчання в тих учнів, у яких вони є, запобігати відставанню слабо встигаючих учнів.
    Пропонуючи ситуації спілкування, враховую мовну підготовку як сильних, так і слабших учнів. (Додаток 4)
Види самостійних робіт за формою мовної діяльності бувають рецептивні і репродуктивні. (Додаток 5)
  Домашня самостійна робота учнів вдосконалює мовні вміння й навички, дає можливість заучувати лексико-граматичний матеріал. (Додаток 6).
Висновок
    Організація  самостійної роботи учнів  допомагає успішно вирішити ті завдання,   які ставляться перед середньою школою, а також виховує творчу особистість. Використання різних видів самостійних робіт допомагає підвищити рівень знань учнів, активізує пізнавальну діяльність, урізноманітнює роботу з учнями, як у процесі вивчення нового матеріалу, так і у процесі закріплення вже вивченого.
     Самостійна навчальна діяльність  сприяє  творчому  мисленню  учнів, підвищує рівень  навичок і  знань, виховує вміння працювати, розвиває  інтерес  до мови.  

                                                                                  Додаток 1
Завдання комунікативного характеру
  Починаю роботу з ознайомлення учнів з деякими розмовними кліше (позитивна реакція: That's a good idea - гарна думка; I'm all for it - Я "за"; That suits me very well - це мене цілком влаштовує і т. д.; негативна реакція: I'm afraid I can't - Боюся, що не зможу; I object to it - я заперечую; Why should I go there? - навіщо мені йти туди?; It's out of the question - про це не може бути і мови і т. д.). 
Потім виконується вправа, в процесі якої учні не тільки вживають нові мовні кліше, але і додають свої репліки - пояснення, доповнення і т. д.: 
Give replies to the proposals, adding a few words to the formulas of agreement or disagreement. 
T.: We are free tonight. What about going to the cinema? 
P1: That's a good idea. I've not been there for several weeks. 
P2: I'd love to. Let's meet at 5 pm 
P3: I'm all for it. Let's choose seats not far from the screen. My eyesight is rather poor, you know. 
P4: Why should I go there? I've got plenty of video films at home. 
P5: I'm afraid I can t. I'm busy tonight. 
Іншою вправою, в процесі якої відбувається поступовий перехід мовної ініціативи від учителя до учня, є завдання Find the pair.  Докладно пояснює, як його слід виконувати. Кожному учневі дається картка, на якій написана репліка (або перша, або друга, що є  
відповіддю на першу). Завдання учня - знайти свою пару, тобто учня з  відповідною реплікою. 
Ще одна вправа, що розвиває ініціативну мову  учнів - 
розповідь по картинці з ускладненою неразвернутом ситуацією (головним у даному випадку є не зображене, а "внутрішня" наочність, власний домисел, фантазія, а також мовні можливості кожного учня). Наприклад, демонструю  картинку, на якій зображені три учні, які сидять в кріслах кінотеатру. Вправа може виконуватися в наступних межах: 
а) розповідь від імені одного із зображених на картинці учнів; 
б) розповідь від 3-ї особи; 
в) розповідь по ланцюжку; 
г) розповідь вчителя з зупинкою для запиту додаткової інформації. 


Додаток 2
Пам'ятка
· Для того, щоб оволодіти англійською мовою, треба багато читати.
Намагайся прочитати всі тексти "
Книги для читання". Ти дізнаєшся багато нового і цікавого.
· Читай щодня, а не  
напередодні уроку.
· Якщо при читанні тексту ти 
зустрічаєш  незнайоме або забуте тобою слово, не перебивай читання, а читай далі, намагаючись зрозуміти значення цього слова по контексту.
· Прочитай завдання до тексту, якщо що - то буде не ясно, прочитай текст ще раз.    
· Регулярне обговорення прочитаних будинку текстів в значній мірі сприяє і формуванню навичок говоріння. 



Додаток 3
Робота в групах
   Наприклад: клас ділиться на дві групи: одна представляє  американську делегацію, інша - українську. Усередині кожної групи 3-4 людини отримують картку з опорними словами. Представники груп готують повідомлення по темі: розповідають про життя в сільській місцевості в Україні  і в Америці. Учні зі слабкою підготовкою мають можливість скористатися  пропозиціями  подстановочной таблиці при складанні свого невеликого висловлювання.
В учнів у процесі групової форми роботи з'являється 
відповідальність за доручену справу, виникає почуття взаємодопомоги. Працюючи в групах, школярі вчаться аргументувати свою точку зору, логічно будувати висловлювання. Поступово зникає  страх говорити у дітей, які раніше відчували боязкість, невпевненість у собі, сором'язливість. А головне - групова робота вчить школярів самостійності.
Зазначаю, що школярі легко і невимушено засвоюють матеріал, який їм доступний, коли прийоми та види роботи при цьому цікаві для них. У своїй роботі вона широко використовує гри, в тому числі рольові. Так, в ігровій формі учні легко і з інтересом виконує такі завдання, як керований діалог, обов'язково з творчим підходом. Візьмемо  
найпростіший приклад:
- Excuse me.
- Yes.
- Can you tell me the time, please?
- Certainly. It is four o 'clock.
- Thanks.
- Not at all.
Один і той же діалог можна розіграти і представити по-різному. Якщо учні  звичні до творчості і фантазування, вони самі придумують багато оригінальних варіантів. Далі роботу над цим діалогом можна продовжити. Завдання учням: розширити діалог, додавши п'ять-шість своїх реплік, в залежності від ситуації.


Додаток 4
Робота в парах
Наприклад: в 6 класі  пропоную ситуацію:
"You have a new flat. Help your father and mother to arrange all the furniture in the living-room "
Для слабких учнів готую картки з планом: Say what you put on the left; on the right; in the middle of the room; between the sofa and the bookcase; in front of the television.
І таким чином всі школярі справляються із завданням.
Навички діалогічного і монологічного мовлення по темі "Сім'я" (6 кл) відпрацьовую  з допомогою таких ситуацій:
You have a new friend and he (she)
wants to know about your family
Учні працюють в парах. 



Додаток 5
Диференційовані завдання

§  За зразком
@ Знайдіть у тексті слова з ідентичними буквами (звуками);
@ Знайдіть у тексті ідентичні граматичні явища, відповідні речення.
§  За аналогією
@ Знайдіть у тексті слова даної групи …;
@ Знайдіть у тексті граматичні явища, аналогічні вивчені (наприклад, дієслова в минулому часі).
§  Реконструктивного характеру
@ Знайдіть у тексті слова, вихідна форма яких задана;
@ Знайдіть у тексті даної нижче дієслова, які стоять у майбутньому (теперішньому, минулому) часі.
Приклади творчих завдань
§  За зразком
@ Побудуйте речення за поданим зразком;
@ Відтворіть діалог;
@ Побудуйте висловлювання за поданим зразком.
§  За аналогією
@ Складіть діалог, подібний до наведеного;
@ Побудуйте висловлювання, подібне до даного.
§  Реконструктивного характеру
@ Змініть подане речення, текст, діалог, висловлювання
§  Творчого характеру
@ Складіть речення з поданими словами, граматичними явищами;
@ Складіть діалог (розповідь).


Додаток 6.
Пам'ятка
  Навчання іноземної мови більше будь-якого іншого предмету передбачає регулярність завдань. Учнів слід привчити до щоденних хай нетривалих, але регулярних занять. Якщо це не вдається, то потрібно, щоб хоч домашнє завдання учень виконував у той день, коли воно задане, а перед наступним уроком коротко його повторював (ще раз прочитав текст, повторив слова, відтворив завдання в усній формі і т.д.).
Інструкції  щодо виконання  домашнього завдання:
§  читаючи текст, знайдіть речення, які є відповіддю на запитання, що стоять перед текстом;
§  знайдіть речення, які можуть бути пунктами плану;
§  розбийте текст на більш-менш самостійні уривки.
§  визначте, яку інформацію (які речення) можна пропустити, не порушивши основної сюжетної лінії;



Комментариев нет:

Отправить комментарий