Самостійна
робота – як засіб розвитку пізнавальної активності учнів на уроках англійської
мови.
Актуальність теми
Навчання англійської мови в сучасній школі
полягає в тому, щоб формувати і розвивати вміння і навички усного мовлення,
навчати читати не тільки адаптовану, але
й оригінальну літературу, розуміти носіїв англійської мови.
Важливим засобом активізації
пізнавальної і розумової діяльності учнів є правильно організована самостійна
робота як на уроках, так і в позаурочний час.
Самостійна робота учнів під час вивчення англійської мови є могутнім фактором розвиваючого впливу на
дитину в цілому, засобом удосконалення таких комунікативних умінь, як чітке
оформлення думки, формулювання запитання, ведення діалогу, потужним джерелом
нової соціокультурної інформації, яка потребує з боку дитини постійного
аналізу, порівняння, оцінювання
Самостійна робота не самоціль.
Вона є засобом боротьби за глибокі та міцні знання учнів, засобом формування у
них активності і самостійності.
Проблема розвитку самостійності учнів не є
новим завданням для дидактики. Погляд на роль самостійної роботи змінювався з
часом. Її значущість у навчанні знайшла своє відображення у класичній
педагогічній спадщині Я.А. Коменського, Й.Г.
Песталоцці, Ж.Ж. Руссо, В.О. Сухомлинського, К.Д. Ушинського, зарубіжній науці - І.Г. Гердер, Д. Дьюї, І.Е.Унт, вітчизняній
науковій думці - В.К. Буряк, П.І. Підкасистого, Т.І.Шамової.
Ефективність виконання самостійної роботи в
процесі навчання багато
в чому залежить від умов її організації, змісту і характеру завдань, логіки
викладу знань, джерела знань, якості
досягнутих учнем результатів у
ході виконання цієї роботи
Навчити
учня вчитися самостійно, здобувати знання й удосконалювати навички та вміння –
таке завдання стоїть перед кожним учителем. Для цього необхідно озброїти учня прийомами виконання завдань, виробити
певні алгоритми опрацювання того чи іншого матеріалу, підготувати відповідні
наочні посібники для кабінету, які були б перед очима учнів.
У своїй роботі намагаюся застосовувати такі
прийомі навчання, які сприяють підтримці інтересу в учнів до англійської мови, допомагають залучити до іншомовної
мовленнєвої діяльності всіх школярів, підвищують ефективність уроку. Ставлю
завдання - підтримати прагнення за допомогою завдань комунікативного характеру.
Приклад цих вправ за темою "Театр. Кіно ". (Додаток 1).
Цілеспрямовано планую індивідуальну,
самостійну роботу школярів, використовую
картки для читання. Ще у вересні
знайомлю усіх учнів з наступною пам'яткою. (Додаток 2)
Для організації
групової роботи готую спеціальні картки
з завданнями, які дозволяють втягнути в активну мовну діяльність всіх учнів
класу. (Додаток 3)
Організовуючи
роботу на уроці, потрібно добре все продумати і визначити мету,
час і характер самостійної роботи, і так само моменти, на які треба звернути
увагу. Спосіб повторення
того мінімуму фактичних знань і умінь, без яких неможливе успішне виконання
самостійної роботи.
Самостійна
робота учнів на уроці має загальний, диференційований та індивідуально-мішаний характер.
Диференціація й індивідуалізація самостійної
роботи дає можливість розвивати
пізнавальні здібності і мовні вміння всіх учнів з урахуванням їх здатності до
навчання англійської мови, актуалізації
високої здатності до навчання в тих учнів, у яких вони є, запобігати
відставанню слабо встигаючих учнів.
Пропонуючи ситуації спілкування,
враховую мовну підготовку як сильних, так і слабших учнів. (Додаток 4)
Види самостійних робіт за формою мовної
діяльності бувають рецептивні і репродуктивні. (Додаток 5)
Домашня
самостійна робота учнів вдосконалює мовні вміння й навички, дає можливість заучувати лексико-граматичний
матеріал. (Додаток 6).
Висновок
Організація самостійної роботи
учнів допомагає успішно вирішити ті
завдання, які ставляться перед середньою
школою, а також виховує творчу особистість. Використання різних видів
самостійних робіт допомагає підвищити рівень знань учнів, активізує пізнавальну
діяльність, урізноманітнює роботу з учнями, як у процесі вивчення нового
матеріалу, так і у процесі закріплення вже вивченого.
Самостійна навчальна діяльність сприяє
творчому мисленню учнів, підвищує рівень навичок і
знань, виховує вміння працювати, розвиває інтерес до мови.
Додаток 1
Завдання
комунікативного характеру
Починаю роботу з
ознайомлення учнів з деякими розмовними кліше (позитивна реакція: That's a good
idea - гарна думка; I'm all for it - Я
"за"; That suits me very well - це мене цілком влаштовує і т. д.;
негативна реакція: I'm afraid I can't - Боюся, що не зможу; I object to it - я
заперечую; Why should I go there? - навіщо мені йти туди?; It's out of the
question - про це не може бути і мови і т. д.).
Потім виконується вправа, в процесі якої учні не тільки вживають нові мовні
кліше, але і додають свої репліки - пояснення, доповнення і т. д.:
Give replies to the proposals, adding a few words to the formulas of agreement
or disagreement.
T.: We are free tonight. What about going to the cinema?
P1: That's a good idea. I've not been there for several weeks.
P2: I'd love to. Let's meet at 5 pm
P3: I'm all for it. Let's choose seats not far from the screen. My eyesight is
rather poor, you know.
P4: Why should I go there? I've got plenty of video films at home.
P5: I'm afraid I can t. I'm busy tonight.
Іншою вправою, в процесі якої відбувається поступовий перехід мовної ініціативи
від учителя до учня, є завдання Find the pair. Докладно пояснює, як його слід
виконувати. Кожному учневі дається картка, на якій написана репліка (або перша,
або друга, що є відповіддю на першу). Завдання учня - знайти свою пару, тобто учня з відповідною реплікою.
Ще одна вправа, що розвиває ініціативну мову
учнів - розповідь по картинці з ускладненою неразвернутом ситуацією (головним у даному випадку є не зображене, а "внутрішня"
наочність, власний домисел, фантазія, а також мовні можливості кожного учня).
Наприклад, демонструю картинку, на якій
зображені три учні, які сидять в кріслах кінотеатру. Вправа може виконуватися в
наступних межах:
а) розповідь від імені одного із зображених на картинці учнів;
б) розповідь від 3-ї особи;
в) розповідь по ланцюжку;
г) розповідь вчителя з зупинкою для запиту додаткової інформації.
Додаток 2
Пам'ятка
· Для того, щоб оволодіти англійською мовою, треба
багато читати.
Намагайся прочитати всі тексти "Книги для
читання". Ти дізнаєшся багато нового і цікавого.
· Читай щодня, а не напередодні уроку.
· Якщо при читанні тексту ти зустрічаєш незнайоме або забуте тобою слово, не
перебивай читання, а читай далі, намагаючись зрозуміти значення цього слова по
контексту.
· Прочитай завдання до тексту, якщо що - то буде не ясно, прочитай текст ще
раз.
· Регулярне обговорення прочитаних будинку текстів в значній мірі сприяє і
формуванню навичок говоріння.
Додаток 3
Робота в
групах
Наприклад:
клас ділиться на дві групи: одна представляє американську делегацію, інша - українську. Усередині
кожної групи 3-4 людини отримують картку з опорними словами. Представники груп
готують повідомлення по темі: розповідають про життя в сільській місцевості в
Україні і в Америці. Учні зі слабкою
підготовкою мають можливість скористатися пропозиціями подстановочной таблиці при складанні свого
невеликого висловлювання.
В учнів у процесі групової форми роботи з'являється відповідальність за доручену справу, виникає
почуття взаємодопомоги. Працюючи в групах, школярі вчаться аргументувати свою
точку зору, логічно будувати висловлювання. Поступово зникає страх говорити
у дітей, які раніше відчували боязкість, невпевненість у собі, сором'язливість.
А головне - групова робота вчить школярів самостійності.
Зазначаю, що школярі легко і невимушено засвоюють матеріал, який їм доступний,
коли прийоми та види роботи при цьому цікаві для них. У своїй роботі вона
широко використовує гри, в тому числі рольові. Так, в ігровій формі учні легко
і з інтересом виконує такі завдання, як керований діалог, обов'язково з творчим
підходом. Візьмемо найпростіший приклад:
- Excuse me.
- Yes.
- Can you tell me the time, please?
- Certainly. It is four o 'clock.
- Thanks.
- Not at all.
Один і той же діалог можна розіграти і представити по-різному. Якщо учні
звичні до творчості і фантазування, вони самі придумують багато оригінальних
варіантів. Далі роботу над цим діалогом можна продовжити. Завдання учням:
розширити діалог, додавши п'ять-шість своїх реплік, в залежності від
ситуації.
Додаток 4
Робота в парах
Наприклад: в 6 класі пропоную ситуацію:
"You have a new flat. Help your father and mother to arrange all the
furniture in the living-room "
Для слабких учнів готую картки з планом: Say what you put on the left; on the
right; in the middle of the room; between the sofa and the bookcase; in front
of the television.
І таким чином всі школярі справляються із завданням.
Навички діалогічного і монологічного мовлення по темі "Сім'я" (6 кл)
відпрацьовую з допомогою таких
ситуацій:
You have a new friend and he (she)
wants to know about your family
Учні працюють в парах.
Додаток
5
Диференційовані
завдання
§ За зразком
@ Знайдіть
у тексті слова з ідентичними буквами (звуками);
@ Знайдіть
у тексті ідентичні граматичні явища, відповідні речення.
§ За аналогією
@ Знайдіть
у тексті слова даної групи …;
@ Знайдіть
у тексті граматичні явища, аналогічні вивчені (наприклад, дієслова в минулому
часі).
§ Реконструктивного характеру
@ Знайдіть
у тексті слова, вихідна форма яких задана;
@ Знайдіть
у тексті даної нижче дієслова, які стоять у майбутньому (теперішньому,
минулому) часі.
Приклади
творчих завдань
§
За
зразком
@
Побудуйте
речення за поданим зразком;
@
Відтворіть
діалог;
@
Побудуйте
висловлювання за поданим зразком.
§
За
аналогією
@
Складіть
діалог, подібний до наведеного;
@
Побудуйте
висловлювання, подібне до даного.
§ Реконструктивного
характеру
@ Змініть подане речення,
текст, діалог, висловлювання
§ Творчого характеру
@ Складіть
речення з поданими словами, граматичними явищами;
@ Складіть
діалог (розповідь).
Додаток 6.
Пам'ятка
Навчання
іноземної мови більше будь-якого іншого предмету передбачає регулярність
завдань. Учнів слід привчити до щоденних хай нетривалих, але регулярних занять.
Якщо це не вдається, то потрібно, щоб хоч домашнє завдання учень виконував у
той день, коли воно задане, а перед наступним уроком коротко його повторював
(ще раз прочитав текст, повторив слова, відтворив завдання в усній формі і
т.д.).
Інструкції щодо виконання домашнього завдання:
§ читаючи текст, знайдіть
речення, які є відповіддю на запитання, що стоять перед текстом;
§ знайдіть речення, які
можуть бути пунктами плану;
§ розбийте текст на
більш-менш самостійні уривки.
§ визначте, яку інформацію
(які речення) можна пропустити, не порушивши основної сюжетної лінії;
Самостійна
робота – як засіб розвитку пізнавальної активності учнів на уроках англійської
мови.
Актуальність теми
Навчання англійської мови в сучасній школі
полягає в тому, щоб формувати і розвивати вміння і навички усного мовлення,
навчати читати не тільки адаптовану, але
й оригінальну літературу, розуміти носіїв англійської мови.
Важливим засобом активізації
пізнавальної і розумової діяльності учнів є правильно організована самостійна
робота як на уроках, так і в позаурочний час.
Самостійна робота учнів під час вивчення англійської мови є могутнім фактором розвиваючого впливу на
дитину в цілому, засобом удосконалення таких комунікативних умінь, як чітке
оформлення думки, формулювання запитання, ведення діалогу, потужним джерелом
нової соціокультурної інформації, яка потребує з боку дитини постійного
аналізу, порівняння, оцінювання
Самостійна робота не самоціль.
Вона є засобом боротьби за глибокі та міцні знання учнів, засобом формування у
них активності і самостійності.
Проблема розвитку самостійності учнів не є
новим завданням для дидактики. Погляд на роль самостійної роботи змінювався з
часом. Її значущість у навчанні знайшла своє відображення у класичній
педагогічній спадщині Я.А. Коменського, Й.Г.
Песталоцці, Ж.Ж. Руссо, В.О. Сухомлинського, К.Д. Ушинського, зарубіжній науці - І.Г. Гердер, Д. Дьюї, І.Е.Унт, вітчизняній
науковій думці - В.К. Буряк, П.І. Підкасистого, Т.І.Шамової.
Ефективність виконання самостійної роботи в
процесі навчання багато
в чому залежить від умов її організації, змісту і характеру завдань, логіки
викладу знань, джерела знань, якості
досягнутих учнем результатів у
ході виконання цієї роботи
Навчити
учня вчитися самостійно, здобувати знання й удосконалювати навички та вміння –
таке завдання стоїть перед кожним учителем. Для цього необхідно озброїти учня прийомами виконання завдань, виробити
певні алгоритми опрацювання того чи іншого матеріалу, підготувати відповідні
наочні посібники для кабінету, які були б перед очима учнів.
У своїй роботі намагаюся застосовувати такі
прийомі навчання, які сприяють підтримці інтересу в учнів до англійської мови, допомагають залучити до іншомовної
мовленнєвої діяльності всіх школярів, підвищують ефективність уроку. Ставлю
завдання - підтримати прагнення за допомогою завдань комунікативного характеру.
Приклад цих вправ за темою "Театр. Кіно ". (Додаток 1).
Цілеспрямовано планую індивідуальну,
самостійну роботу школярів, використовую
картки для читання. Ще у вересні
знайомлю усіх учнів з наступною пам'яткою. (Додаток 2)
Для організації
групової роботи готую спеціальні картки
з завданнями, які дозволяють втягнути в активну мовну діяльність всіх учнів
класу. (Додаток 3)
Організовуючи
роботу на уроці, потрібно добре все продумати і визначити мету,
час і характер самостійної роботи, і так само моменти, на які треба звернути
увагу. Спосіб повторення
того мінімуму фактичних знань і умінь, без яких неможливе успішне виконання
самостійної роботи.
Самостійна
робота учнів на уроці має загальний, диференційований та індивідуально-мішаний характер.
Диференціація й індивідуалізація самостійної
роботи дає можливість розвивати
пізнавальні здібності і мовні вміння всіх учнів з урахуванням їх здатності до
навчання англійської мови, актуалізації
високої здатності до навчання в тих учнів, у яких вони є, запобігати
відставанню слабо встигаючих учнів.
Пропонуючи ситуації спілкування,
враховую мовну підготовку як сильних, так і слабших учнів. (Додаток 4)
Види самостійних робіт за формою мовної
діяльності бувають рецептивні і репродуктивні. (Додаток 5)
Потім виконується вправа, в процесі якої учні не тільки вживають нові мовні кліше, але і додають свої репліки - пояснення, доповнення і т. д.:
Give replies to the proposals, adding a few words to the formulas of agreement or disagreement.
T.: We are free tonight. What about going to the cinema?
P1: That's a good idea. I've not been there for several weeks.
P2: I'd love to. Let's meet at 5 pm
P3: I'm all for it. Let's choose seats not far from the screen. My eyesight is rather poor, you know.
P4: Why should I go there? I've got plenty of video films at home.
P5: I'm afraid I can t. I'm busy tonight.
Іншою вправою, в процесі якої відбувається поступовий перехід мовної ініціативи від учителя до учня, є завдання Find the pair. Докладно пояснює, як його слід виконувати. Кожному учневі дається картка, на якій написана репліка (або перша, або друга, що є відповіддю на першу). Завдання учня - знайти свою пару, тобто учня з відповідною реплікою.
Ще одна вправа, що розвиває ініціативну мову учнів - розповідь по картинці з ускладненою неразвернутом ситуацією (головним у даному випадку є не зображене, а "внутрішня" наочність, власний домисел, фантазія, а також мовні можливості кожного учня). Наприклад, демонструю картинку, на якій зображені три учні, які сидять в кріслах кінотеатру. Вправа може виконуватися в наступних межах:
а) розповідь від імені одного із зображених на картинці учнів;
б) розповідь від 3-ї особи;
в) розповідь по ланцюжку;
г) розповідь вчителя з зупинкою для запиту додаткової інформації.
Намагайся прочитати всі тексти "Книги для читання". Ти дізнаєшся багато нового і цікавого.
· Читай щодня, а не напередодні уроку.
· Якщо при читанні тексту ти зустрічаєш незнайоме або забуте тобою слово, не перебивай читання, а читай далі, намагаючись зрозуміти значення цього слова по контексту.
· Прочитай завдання до тексту, якщо що - то буде не ясно, прочитай текст ще раз.
· Регулярне обговорення прочитаних будинку текстів в значній мірі сприяє і формуванню навичок говоріння.
В учнів у процесі групової форми роботи з'являється відповідальність за доручену справу, виникає почуття взаємодопомоги. Працюючи в групах, школярі вчаться аргументувати свою точку зору, логічно будувати висловлювання. Поступово зникає страх говорити у дітей, які раніше відчували боязкість, невпевненість у собі, сором'язливість. А головне - групова робота вчить школярів самостійності.
Зазначаю, що школярі легко і невимушено засвоюють матеріал, який їм доступний, коли прийоми та види роботи при цьому цікаві для них. У своїй роботі вона широко використовує гри, в тому числі рольові. Так, в ігровій формі учні легко і з інтересом виконує такі завдання, як керований діалог, обов'язково з творчим підходом. Візьмемо найпростіший приклад:
- Excuse me.
- Yes.
- Can you tell me the time, please?
- Certainly. It is four o 'clock.
- Thanks.
- Not at all.
Один і той же діалог можна розіграти і представити по-різному. Якщо учні звичні до творчості і фантазування, вони самі придумують багато оригінальних варіантів. Далі роботу над цим діалогом можна продовжити. Завдання учням: розширити діалог, додавши п'ять-шість своїх реплік, в залежності від ситуації.
"You have a new flat. Help your father and mother to arrange all the furniture in the living-room "
Для слабких учнів готую картки з планом: Say what you put on the left; on the right; in the middle of the room; between the sofa and the bookcase; in front of the television.
І таким чином всі школярі справляються із завданням.
Навички діалогічного і монологічного мовлення по темі "Сім'я" (6 кл) відпрацьовую з допомогою таких ситуацій:
You have a new friend and he (she)
wants to know about your family
Учні працюють в парах.
Комментариев нет:
Отправить комментарий